Hizmet sağlayıcıların, reklam ve kampanyalarından haberdar etme veya tanıtım yapma amacıyla tüketicilere ticari elektronik ileti göndermeden önce alıcılardan onay alması gerekmektedir. Bu noktada alıcılardan zımni değil açık olarak onay alınmasını sağlayan ve şirketlerin de bu onay alma süreçlerini daha kolay bir şekilde yürütebileceği bir sistem kurulmuştur.

İleti Yönetim Sistemi adı verilen bu sisteme kayıt olan hizmet sağlayıcılar; SMS, arama ya da e-posta yoluyla ticari elektronik ileti göndermek için alıcılardan aldıkları onayları saklayıp yönetebilmelerine imkân sağlamaktadır. Alıcılar yani vatandaşlar açısından ise İleti Yönetim Sistemi’ne giriş yaparak iletişim bilgilerinin bulunduğu hizmet sağlayıcılara yönelik onay ve ret işlemlerini kolayca halledebilmelerini sağlamaktadır.

İYS ile hizmet sağlayıcıların ticari elektronik ileti izni bulunmayan kişilere SMS, e-posta gönderilmesi ya da arama yapılmasının önüne geçilmek istenmektedir. Bu sistem üzerinden alıcılar, onay vermedikleri halde kendilerine ticari elektronik ileti gönderen hizmet sağlayıcıları şikâyet edebilmektedirler. Şikâyet neticesinde İlgili hizmet sağlayıcının kişiden onay alıp almadığı ya da bu kişinin ret hakkını kullanıp kullanmadığı ile ilgili verilere ulaşılabilir ve hizmet sağlayıcı hakkında bilgiler değerlendirilerek idari yaptırım kararlarının verilmesi gerekebilir.

30998 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 Ocak 2020 tarihli Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ’in Geçici Maddesi gereğince, hizmet sağlayıcıların, 1 Aralık 2021 tarihine kadar mevcut veri tabanındaki onayları İleti Yönetim Sistemi’ne yüklemeleri gerekmektedir.

İleti Yönetim Sistemi ile ayrıca “İş Ortağı Modeli” hizmete girmiştir. Eğer bir hizmet sağlayıcının iletişim adres sayısı 250.000’den az ise ileti hizmetlerine erişim sağlayabilmeleri için İYS İş Ortakları arasından seçtikleri bir veya birden çok firmayı yetkilendirmeleri gerekmektedir.  İYS İş Ortağı olabilmek için bir firmanın CRM ve ERP yazılımı, toplu kısa mesaj ve e-mail gönderimi, çağrı merkezi gibi hizmetleri bünyesinde barındırıyor olması gerekmektedir. (İYS İş Ortağı başvuruları www.iys.org.tr adresi üzerinden yapılabilmektedir.) İYS İş Ortağı olan bir firma, İYS’den API lisansı kullanımı ve canlı ortama erişim hakkı elde eder. Böylece müşterisi olan hizmet sağlayıcıların  verileri, yetkilendirilen iş ortağı/iş ortakları aracılığı ile sisteme entegre edilir.

İletişim adres sayısı 250.000’den fazla olan hizmet sağlayıcılar için ise böyle bir zorunluluk getirilmemiştir. Bu hizmet sağlayıcılar, kendi sistemlerini doğrudan İYS’ye entegre ederek de İYS’ye kaydolabilir ve hizmetlerden faydalanabilir. 

Hizmet sağlayıcılar açısından İleti Yönetim Sistemi’ ndeki bazı işlemler, hizmet sağlayıcıların sisteme yükledikleri adres sayılarına göre ücretlendirilmiştir. İzin ekleme veya değiştirme, izin sorgulama, günlük raporlama, marka ve bayi yönetimi, 30 Kasım 2020 tarihine kadar mevcut veritabanını yükleme işlemleri Temel İleti Modülü kapsamına alınmış ve bütün hizmet sağlayıcılar için ücretsiz olarak kullanıma açılmıştır. Entegrasyon Modülü ve İYS Yolu Modülü ise hizmet sağlayıcıların yükledikleri adres sayılarına göre farklı seviyelerde ücretlendirilmiştir. Ayrıca ücretlendirmede 250.000 üzerinde adres sayısı olanlar ile gelişmiş marka, gelişmiş bayi, gelişmiş raporlama ve hesap yönetimi modüllerinden faydalanmak isteyen hizmet sağlayıcılar için herhangi bir ücret belirlenmemiş, bunların İYS ile iletişime geçmeleri istenmiştir. Bu konu hakkında www.iys.org.tr adresinden ücret tablosuna ulaşabilir ve daha detaylı bilgi edinebilirsiniz.

Vatandaşlar için ise herhangi bir ücret öngörülmemiştir. Vatandaşlar, İleti Yönetim Sistemi’nin bütün hizmetlerinden ücretsiz olarak faydalanabilecekler. 

 

Leave a comment